Nyitott-e a TikTok közönsége a komolyabb témák iránt? Lehetséges-e néhány percben fontos üzeneteket átadni a felhasználóinak? Tudunk-e lépést tartani a platform dinamikájával? Ilyen és ehhez hasonló kérdéseket tettünk fel magunknak, amikor két évvel ezelőtt, 2021 júliusában elindította a szövetség a TikTok-oldalát.

A TikTok jelenleg a legdinamikusabban növekvő videómegosztó portál, amely 2018 elején ugyan még csak 54 millió felhasználóval rendelkezett, 2019 végére elérte az 508 milliót, míg napjainkra közel 700 millió olyan felhasználót tart számon, aki legalább napi egy alkalommal bejelentkezik a felületre.

Becslések szerint a magyarországi TikTok-felhasználók száma közel van az 1 millióhoz, azaz a Facebook, az Instagram és a LinkedIn után a 4. legnagyobb felhasználói bázissal rendelkező közösségi platform Magyarországon, amelyen egyre több hazai közintézmény, vállalat és civil szervezet érhető el.

Mint a bevezetőben is felidéztük, indulás előtt számos kérdést vitattunk meg a TikTok tartalomgyártó munkatársainkkal. A témák és a szereplők cserélődnek, de a cél változatlanul egyértelmű: hasznos, hiteles és közérthető minivideókban megmutatni, hogy a látássérült emberek hogyan élik a mindennapjaikat, milyen helyzetekben és hogyan segíthetjük jól a vak vagy gyengénlátó személyeket.

Eleinte 20-30 másodperces, később 1-2 perces szemléletformáló videókban mutattuk be a helyes és helytelen segítségnyújtás legjellemzőbb eseteit, valamint a vak és gyengénlátó emberek életét megkönnyítő legfontosabb segédeszközöket, szolgáltatásokat és alkalmazásokat. Hamar népszerű lett a Hasznos kütyük videósorozat, amelyben többek között a beszélő vérnyomásmérő, a tapintható asztali és karóra, a beszélő konyhai mérleg, a színfelismerő vagy a BlindShell nyomógombos okostelefon használatába avattuk be a felhasználókat.

Mindmáig a legsikeresebb videó az, amelyben a Távszem szolgáltatás használatát mutattuk be, majd az operátor segítségével beazonosítottuk az asztalon lévő bankjegyeket. Ez a bemutató 1.200.000 nézőhöz jutott el és több mint 80 ezren „tetszikelték”.

Az Érdekességek rovatban sok egyéb mellett a látás és a vizuális információk megbecsülésére, az egészség megőrzésére, a diabétesz következményeként fellépő szembetegségekre, a folyamatos orvosi ellenőrzésre, valamint a Braille-kultúrára hívtuk fel a figyelmet.

Az eltelt 24 hónap alatt megmutattuk a tapintható játékokat, a tanulást segítő speciális segédeszközöket, bejártuk a Vakok Kertjét, praktikákat osztottunk meg hétköznapi háztartási tevékenységekkel kapcsolatban és persze sokat beszélgettünk olyan kérdésekről, amelyet általában nem mernek az emberek megkérdezni egy vak társuktól. Mondhatom-e neked, hogy viszontlátásra? Látsz-e álmodban? El tudod képzelni a színeket? Hogyan sportolsz? Hogyan vesztetted el a látásodat? A videókhoz érkező kérdések, felvetések számos esetben generáltak újabb tartalmakat, így követőink érdeklődését folyamatosan fent tudtuk tartani.

A MVGYOSZ TikTok-csatornája a második születésnapján 12.700 követővel, több százezer lájkkal rendelkezik és közel 200 szemléletformáló videó érhető el az oldalon.

Köszönet illet mindenkit, aki személyes részvételével és közreműködésével – a kamera egyik vagy másik oldalán állva – lehetővé tette egy-egy videó létrejöttét, valamint köszönjük azoknak a felhasználóknak – itthon és a nagyvilágban-, akik követték és megosztották tartalmainkat.

Ha ismeri az oldalt, akkor azért, ha még nem találkozott vele, akkor pedig azért keresse fel az MVGYOSZ TikTok csatornáját: https://www.tiktok.com/@magyar_vakok

Köszönjük, hogy velünk ünnepel! Mi ott leszünk…

Hegedűs Katalin
kommunikációs munkatárs